495 800 688
Nejčastější
dotazy
pro předplacenou platební kartu
Nejčastější dotazy pro předplacenou platební kartu

Expirace karty

Předplacené karty jsou vydávané s platností na 3 roky (uvedená je na kartě). Po uplynutí platnosti karty ji nelze dále používat, zůstatek si však můžete převést na nově zakoupenou COOL kartu nebo na běžný platební účet. Zakoupení nové karty je možné prostřednictvím e-shopu na  www.coolkarta.cz/objednavka.
Zůstatek chci převést na běžný účet
Zavolejte nám na 495 800 688 z mobilu, který je registrován u karty (zasíláme vám na něj notifikační SMS). Podáním telefonické žádosti začne běžet 1 měsíční lhůta, kdy bude karta zablokovaná, a po jejím uplynutí převedeme zůstatek. Pokud je převáděný zůstatek vyšší než 2 500 Kč a kartu nemáte tzv. plně registrovanou (tj. oficiálně přiřazenou skutečně existující osobě), tak je nutno ji plně registrovat. Vyřídíte to telefonicky na 495 800 688, pokud máte u ČSOB nebo Poštovní spořitelny účet. V opačném případě musíte na pobočku naší banky, kde vám s tím pomůžou.

Zůstatek chci převést na novou COOL kartu
1. Na www.coolkarta.cz/objednavka si zakupte novou COOL kartu,
2. Aktivujte ji na www.coolkarta.cz/aktivace 
3. Plně si kartu registrujte. Vyřídíte to telefonicky na 495 800 688, pokud máte u ČSOB nebo Poštovní spořitelny účet. V opačném případě musíte na pobočku naší banky, kde vám s tím pomůžou. Pokud máte na původní kartě zůstatek vyšší než 2 500 Kč a nemáte ji plně registrovanou, zažádejte o plnou registraci rovněž pro tuto kartu.
4. Na 495 800 688 zažádejte také o samotný převod. Také zde platí 1 měsíční výpovědní lhůta, během které je karta zablokovaná a zůstatek převeden po jejím ukončení.

Používání karty

Ano, karta je bezkontaktní a pro platby u obchodníků stačí jen kartu přiložit k bezkontaktnímu terminálu. PIN zadáváte až při platbě nad 500 Kč. Pro aktivaci bezkontaktní funkce je třeba provést první transakci kontaktně, tedy u obchodníka vložit kartu do terminálu a zadat PIN, nebo v bankomatu provést výběr (lze pouze plně identifikovanou kartou) nebo dotaz na zůstatek (může jít o zpoplatněnou službu).
Kartu je možné použít pro nákupy u obchodníků označených logem Mastercard na celém světě (platby v zahraničí lze provádět pouze plně identifikovanou kartou). Pokud chcete vybírat hotovost z bankomatů nebo kartu používat v zahraničí nebo na zahraničních eshopech, z legislativních důvodů je potřebná plná identifikace držitele karty v kterékoli pobočce ČSOB a Poštovní spořitelny nebo na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688.
Ano, na vaší kartě je aktivována služba 3DS. Pro bezpečnější nákup kartou na internetu platbu potvrdíte SMS heslem, které vám zašleme na váš mobilní telefon. Deaktivovat platby na internetu nebo změnit jejich limit je možné po přihlášení se do portálu www.coolkarta.cz (v sekci Finanční operace).
Ano, jako držitel karty jste povinen tento úvodní PIN změnit na vlastní PIN v jakémkoli bankomatu ČSOB a Poštovní spořitelny, a to ještě před prvním použitím karty. Toto bezpečnostní opatření snižuje riziko případného zneužití vaší karty.
Zůstatek na kartě si můžete ověřit po přihlášení na portálu www.coolkarta.cz nebo na kterémkoliv bankomatu, který tuto službu umožňuje. Navíc po každé transakci vám pošleme informační SMS, která kromě informace o autorizaci platby obsahuje také informaci o aktuálním zůstatku.
Limit pro dobíjení na kartě si můžete zvýšit v případě, že provedete svou plnou identifikaci v kterékoli pobočce ČSOB a Poštovní spořitelny nebo na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688. Nezapomeňte si v případě návštěvy obchodního místa s sebou vzít občanský průkaz či jiný doklad totožnosti.
Dobijte COOL kartu jinou kartou, třeba kreditní nebo debetní, od kterékoliv banky v ČR. Pro dobíjení nelze používat karty Diners. Zvýšení zůstatku karty se projeví do několika minut. Pro dobití navštivte sekci Dobít kartu. Alternativně můžete dobít převodem na účet 1616161616/0300, kde jako variabilní symbol uveďte vždy identifikační číslo karty ze zadní strany karty.
Platba z běžného účtu ČSOB/Poštovní spořitelny uskutečněná v pracovní dny a hodiny se projeví do několika málo minut, v nepracovní dny pak následující pracovní den. Platba podaná v pracovní den u jiných bank v ČR bude dostupná na kartě ve lhůtě maximálně dvou následujících pracovních dnů.

 Doporučujeme nastavit si měsíční trvalý příkaz ve vašem internetovém bankovnictví.
Některé on-line obchody a zprostředkovatelé plateb, například Apple AppStore nebo PayPal, si dočasně zablokují drobnou sumu v nominální částce 1€ či 1$ při zadání nové karty do jejich systému nebo při změně fakturačních údajů. Dělají to pro ověření, že jde skutečně o aktivní kartu, na které jsou peníze. Tato dočasná blokace peněz se maximálně do 30 dnů uvolní.
Zřejmě máte ve svém profilu více COOL karet, a pro obnovu hesla jste použili variabilní symbol (tedy identifikační číslo karty ze zadní strany) nové karty. Při obnově však zadejte variabilní symbol COOL karty, kterou jste aktivoval/a jako úplně první.

Reklamace, ztráta

Kartu můžete zablokovat na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688, kde se zároveň domluvíte na převodu prostředků z karty.
Kartu můžete zablokovat na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688, kde se zároveň domluvíte na převodu prostředků z karty.
Informace o postupu získáte na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688.
Stačí vyplnit Reklamační formulář a zaslat jej společně i s kartou na adresu uvedenou ve formuláři. O výměně karty za novou vás budeme informovat e-mailem. Informace o postupu získáte i na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688 nebo Pravidlech nákupu předplacené platební karty prostřednictvím webových stránek. Karta musí být neaktivovaná a nepoužitá a v původním balení.
Kartu zakoupenou on-line můžete vrátit do 14 dnů od jejího doručení poštou, a to bez udání důvodu. Pro vrácení ceny karty stačí vyplnit formulář Odstoupení od smlouvy s vrácením karty a zaslat jej společně i s kartou na adresu uvedenou ve formuláři. Informace o postupu získáte i na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688 nebo v Pravidlech nákupu předplacené platební karty prostřednictvím webových stránek. Karta musí být neaktivovaná a nepoužitá a v původním balení. Poštovné a další náklady spojené s odstoupením od smlouvy hradí objednatel.

Kapesné

Kapesné představuje ideální způsob, jak učit dítě hospodařit s penězi již od útlého věku. V jeho výši by se měl odrážet jak věk a potřeby dítěte, tak celkové finanční zajištění rodiny. Dítě může navíc získávat peníze nad rámec kapesného za nadstandardní pomoc v domácnosti, jako dárek k narozeninám nebo jako příspěvek na koupi dražších věcí, typicky mobilního telefonu (dítě si naspoří, rodiče mu zbývající částku doplatí). Zároveň však není dobré kapesné snižovat za špatné chování a horší prospěch, pokud nejde o kritickou situaci, ale ani odměňovat za samozřejmé činnosti, jako je vynášení odpadkového koše, návštěvy příbuzných nebo úklid pokoje.
První kontakt s kapesným by měl ideálně proběhnout už na prvním stupni základní školy. Každé pondělí ráno svěřte svému dítěti obnos, se kterým musí vystačit do konce týdne. Přibližně od 12 let již můžete zasílat kapesné na dětské konto, a to měsíčně v návaznosti na datum vaší výplaty.
Děti, které vyrůstají na venkově, dostávají obvykle kapesné o něco nižší než jejich vrstevníci ve městech a také spíše v hotovosti, protože síť bankomatů a platebních terminálů mnohdy není ideální. Pokud má navíc vaše dítě široké spektrum zájmových aktivit, myslete na to, že bude potřebovat více peněz na dopravu, na svačiny i různé pomůcky a potřeby.
Rozvoj internetového nakupování a chytrých telefonů usnadnil dětem cestu ke zboží, s jehož nákupem by rodiče ne vždy zcela souhlasili. Díky platební kartě můžete mít přesný přehled o transakcích, které dítě provede, aniž byste se museli neustále dožadovat účtenek za nákup. Přečtěte si také brožuru s 10 hodnotnými radami jak se bavit s dětmi o penězích!
Podle průzkumu ČSOB děti na prvním stupni základní školy běžně dostávají kapesné 50 Kč týdně. Na druhém stupni se tato částka zvyšuje na 100 Kč týdně. Jedná se přitom o peníze výhradně pro osobní spotřebu dětí, jejichž vyplácení bývá podmiňováno plněním domácích povinností (vyvenčení pejska, nakrmení zvířat, úklid, vynesení odpadků, pomoc s nádobím atp.). Střední a vysoká škola představují nákladově zcela jinou kapitolu. Kapesné se pohybuje kolem 400-800 Kč měsíčně, ale připočítávají se k němu peníze na cestovné, školní pomůcky a další náklady, které vzniknou kvůli dojíždění do školy v jiném městě.
Pokud chcete zasílat dětem kapesné na předplacenou kartu, je to jednoduché:
 
  • Vy jako rodič (zákonný zástupce) zakoupíte kartu na www.coolkarta.cz
  • Pokud je vaše dítě nezletilé, kartu aktivujete vy.
  • Pokud již dosáhlo plnoletosti, může ji aktivovat samo.
  • Dál už kdokoli podle potřeby a nastavení karty dobíjí kapesné na kartu a dostává SMS informace o všech nákupech.
  • Navíc při osobních výročích (svátek, narozeniny, vánoce) mohou rodinní příslušníci dobíjet kartu dítěti místo odevzdávání obálek s hotovostí.

Bezpečnostní desatero předplacených platebních karet

Ztráta nebo krádež karty je velmi nepříjemná záležitost. Kartu vám však mohou také zneužít, aniž byste o ni fyzicky přišli. Jak se proti tomu nejlépe chránit? Dodržujte základní bezpečnostní pravidla.
Chovejte se ke kartě stejně jako k penězům. Buďte na ni opatrní a noste ji odděleně od osobních dokladů. Kartu ihned při převzetí podepište do podpisového proužku, nejlépe rozdílným podpisem oproti podpisu, kterým nakládáte s účtem. Po skončení platnosti karty se řiďte pokyny banky a neodevzdanou neplatnou kartu znehodnoťte. Bezpečně se zbavujte všech dokumentů s celým číslem karty, které před vyhozením roztrhejte nebo skartujte.
Stále kartu hlídejte a při provádění transakcí ji nespouštějte z očí. Kartu nikomu nepůjčujte ani nedávejte do zástavy. Karta je nepřenosná. Toto neplatí pro případ, jste-li rodič (který kartu aktivuje a registruje) a předáte kartu svému dítěti pro účely kapesného. Pravidelně kontrolujte, že je karta stále na svém místě, i když ji nepoužíváte každý den.
PIN, heslo k privátní části portálu předplacených karet, bezpečnostní otázku a odpověď uchovejte v naprosté tajnosti a nikam je nezaznamenávejte! Za žádných okolností je nesdělujte (ústně ani písemně) jiné osobě, bance, policii či jiným orgánům, ani při zdánlivě důvěryhodném vyžádání. Zásadně nereagujte na e-mailové, telefonické dotazy nebo požadavky o sdělení karetních údajů na sociálních sítích – zejména pro PIN, číslo karty, identifikační číslo karty, její platnost nebo CVV/CVC (bezpečnostní kód na zadní straně karty). Nikdy nikomu nesdělujte ani obsah potvrzovacích SMS.
PIN zadávejte vždy diskrétně a dbejte, aby ho nemohl nikdo odpozorovat. Při zadávání PIN do bankomatu nebo platebního terminálu zakryjte klávesnici tělem i volnou rukou shora a zabraňte jeho odpozorování nebo nasnímání kamerou.
Kartu používejte pouze v důvěryhodných zařízeních a obchodních místech (platí především pro internetové platby). Nemáte-li k obchodníkovi důvěru, zvolte jinou formu platby. Doporučujeme využít službu Zabezpečení internetových plateb, případně si službu aktivovat pouze pro zaplacení na internetu a poté ji opět deaktivovat. Nastavení služby najdete po přihlášení do privátní části portálu předplacených karet v sekci Finanční operace.

Přihlašovací údaj (Identifikační číslo karty nebo přihlašovací e-mail) ukládejte pouze v počítačích, které máte plně ve své moci. Volbu zapamatování přihlašovacího údaje tedy nepovolujte v cizích počítačích, např. v internetové kavárně.
Po skončení transakce zkontrolujte, zda vám byla vrácena skutečně vaše platební karta. Uschovejte si potvrzení o kartové transakci. Obchodník je oprávněn ověřit si vaši totožnost, proto s ním spolupracujte. Personál obchodu či restaurace nesmí s vaší kartou odcházet mimo váš dohled.
Prohlédněte si bankomat, ze kterého chcete vybírat. Je-li na bankomatu umístěno neobvyklé zařízení či nese stopy neoprávněné manipulace, upozorněte policii, vydavatele karty nebo provozovatele bankomatu a hotovost vyberte raději z jiného bankomatu. Nikomu nedovolte, aby odvedl vaši pozornost. Narušuje-li někdo vaši diskrétní zónu nebo vás sleduje, zrušte transakci tlačítkem „storno“ či „zrušit/cancel“, vyčkejte na potvrzení o zrušení transakce a vyhledejte jiný bankomat. Nepřijímejte pomoc cizích osob. Při výběru hotovosti z bankomatu se vždy řiďte jen pokyny na obrazovce. Není-li vám bez vysvětlení vrácena karta, od bankomatu neodcházejte a ihned kontaktujte vydavatele karty, který vám pomůže s dalším postupem.
Pečlivě kontrolujte výpisy kartových transakcí na portálu a také v informačních SMS o provedených transakcích vůči prodejním a výplatním dokladům. Zjistíte-li neobvyklou transakci, reklamujte ji po přihlášení do privátní části na portálu předplacených karet (sekce Finanční operace).
Při ztrátě, odcizení nebo podezření na zneužití karty jednejte rychle a kartu ihned zablokujte na Oddělení péče o zákazníky +420 495 800 688.
Sledujte další služby zvyšujících zabezpečení karet – například nastavení služby Zabezpečení internetových plateb s možností povolit/zakázat platby kartou přes internet. Aktuality z oblasti bezpečnosti naleznete na bezpecnost.csob.cz.

Bezpečnostní doporučení pro mobilní aplikace

Všechny originální aplikace ČSOB jsou vám k dispozici na Apple App Store nebo Google Play. Instalací aplikací pocházejících z jiných než uvedených zdrojů se vystavujete vysokému riziku zneužití přihlašovacích údajů. Vždy si ověřte, že daná aplikace je vystavená od ČSOB.
Chraňte svůj mobilní telefon před neoprávněnými zásahy dalších osob, nepůjčujte jej ani nenechávejte bez dozoru. Zároveň se nepokoušejte provádět neautorizované úpravy nastavení operačního systému (Jailbreak, Root atp.), které mohou také představovat ohrožení bezpečnosti. Při propojování zařízení (například PC a chytrý  mobil) se vystavujete riziku přenosu viru z nakaženého zařízení do druhého (tzv.  cross-platform útok).
Nenechávejte svůj telefon bez zabezpečení. Nikdy nevíte, kdy jej ztratíte, a nálezce může zneužít nechráněný vstup do mobilu. Má tak otevřený přístup třeba do e-mailu (Seznam, Gmail) či na účet na sociálních sítích (Facebook). Číslo SIM karty navíc bývá ověřovacím pro platební příkazy.
Neotvírejte v mobilu e-maily od neznámých adresátů nebo s podezřelým předmětem. V žádném případě nezkoušejte otevřít jejich přílohy, neklikejte na žádné odkazy a e-maily rovnou mažte. Nikdy nereagujte na e-mail, který po vás požaduje sdělení osobních údajů, hesla nebo PINu. ČSOB od vás nikdy vaše údaje touto formou požadovat nebude.
Navštěvujte pouze důvěryhodné webové stránky a vyvarujte se stahování neznámých dat, včetně textových, tabulkových nebo PDF souborů. Jejich součástí může být kromě očekávaného obsahu i škodlivý kód, který může spustit instalaci nechtěného nebezpečného software na váš telefon.
Do aplikací bankovního charakteru se přihlašujte pouze prostřednictvím zařízení, která máte plně pod kontrolou a můžete ovlivnit jejich bezpečnostní nastavení. Rozhodně se vyhněte vypůjčeným, testovacím nebo prezentačním zařízením v prodejnách.
Používejte antivirové a antispyware programy. Sledujte a instalujte včas opravy a aktualizace aplikací i operačního systému telefonu, které vydávají výrobci. V ideálním případě povolte automatické aktualizace, abyste si mohli být jistí, že vám žádná aktualizace neunikne.
Pokud z jakéhokoli důvodu přijdete o svůj mobilní telefon s aplikací COOL karta, co nejdříve se přihlašte do svého účtu na www.coolkarta.cz a změňte heslo pro přístup do privátní sekce s detaily vaší předplacené karty.